Eerder blogden we over onze videoconsulten waardoor we tijdens de coronaperiode tóch verzekeringsgeneeskundige expertises konden doen. Veilig, op afstand, maar toch dichtbij. In sommige gevallen was het toch noodzakelijk om iemand face-to-face te onderzoeken of te spreken. Daarom konden we niet alle onderzoeken afronden. In deze blog vertellen we hoe het opstarten van fysieke expertises is verlopen.
De artsen stonden te springen..
Toen we per 18 mei weer medische onderzoeken konden gaan verrichten, hebben we voorrang gegeven aan het afronden van de zogenaamde ‘online-onderzoeken’. Onze artsen stonden na bijna drie maanden van online consulten te springen. Ze konden eindelijk weer doen wat ze leuk vinden én goed kunnen. Al hun medische vaardigheden toepassen om zo voor de cliënt en opdrachtgevers tot een zorgvuldig advies te kunnen komen. Dus het huispak uit en de nette kleren weer aan! Er waren uiteraard al diverse maatregelen getroffen zodat collega’s veilig op kantoor konden werken. Maar met het ontvangen van cliënten moesten er wel nog aanvullende maatregelen getroffen worden.
De maatregelen op locatie
Bij het verrichten van de onderzoeken houden we ons aan de Medische Specialisten richtlijn. Dat betekent in de praktijk het volgende:
- We informeren cliënten vooraf duidelijk, d.m.v. een vragenlijst naar klachten en het op de hoogte brengen van de getroffen preventiemaatregelen.
- We bevragen en informeren cliënten ook op de dag van het onderzoek zelf hierover.
- We hebben allerlei ‘simpelere’ maatregelen getroffen, zoals geen tijdschriften meer in de wachtruimte, weggooibekertjes, een desinfectiezuil bij de ingang, preventieschermen, vloermarkering, verhoogde schoonmaak.
- We hebben een aangepaste planning gemaakt, zodat er geen cliënten op hetzelfde tijdstip komen.
Veel begrip
Bij de eerste fysieke expertises was het best even wennen. Onze collega’s van het secretariaat moesten niets vergeten te vragen en alles nog een keer goed uitleggen aan cliënten. Maar de cliënten bleken, boven verwachting, de informatie vooraf goed doorgelezen te hebben. Soms gaven cliënten spontaan hun lichaamstemperatuur door! Er was en is nog steeds veel begrip. Ook voor de artsen was het wennen. Ze voeren een gesprek vanachter een preventiescherm en ze doen lichamelijk onderzoek met een mondkapje. Al voelt het nog steeds een beetje vreemd, het voelt inmiddels ook bijna alsof het niet anders geweest is.
Terug- en vooruitkijken
We kunnen wel stellen dat we tevreden zijn over de eerste fysieke afspraken. In de eerste weken van de coronaperiode in Nederland was het steeds aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Ten tijde van de strengste maatregelen kwam voor ons het keerpunt. We begonnen vooruit te denken en ons voor te bereiden. De creativiteit van andere ondernemers stimuleerde daarbij enorm. We waren er dan ook helemaal klaar voor, toen de eerste versoepelingen kwamen. We verwachten zelfs dat sommige zaken niet meer weggaan. Bijvoorbeeld de desinfectiezuil, die ook handig is tijdens een gewoon griepseizoen. Of de heldere infographic (misschien met andere informatie) die perfect werkt als voorbereiding op een bezoek aan onze locatie.
We zijn al met al blij dat we onze cliënten weer kunnen zien en spreken op locatie. Dat voelt goed, voor alle partijen!