In de digitale werkomgeving Viadesk kunnen het slachtoffer, eventueel zijn belangenbehartiger en ook de verzekeraar, correspondentie, medisch adviezen en de status van een dossier inzien. Om gebruik te kunnen maken van uw account heeft u de Google Authenticator app nodig. Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen rondom het installeren van de app en het inloggen in Viadesk.

Waarom moet ik een Google Authenticator app installeren om gebruik te maken van Viadesk?

Dit doen we om te voldoen aan de AVG, maar het is vooral in het belang van de privacy van onze cliënten. De app zorgt voor een extra laag van beveiliging.

Wat moet ik doen om gebruik te kunnen maken van Viadesk?

Installeer de Google Authenticator app op uw mobiele telefoon. Vervolgens koppelt u de app aan het account op Viadesk.

Hoe installeer en activeer ik de Google Authenticator app?

Om twee-factor-authenticatie te activeren heeft u eerst de Google Authenticator app nodig op uw mobiele telefoon. Deze is beschikbaar voor Android in de Google Play store en voor iPhone en iPad in de App Store. De app kan ook gebruikt worden als extra beveiliging voor andere toepassingen! Na installatie koppelt u de app eenmalig aan het Viadesk platform.

Hoe koppel ik de app aan Viadesk?

Dat staat in deze handleiding.

Inloggen met sleutel vanuit uw mobiele telefoon

Hoe kan ik de QR-code scannen, als ik wil inloggen vanuit mijn telefoon?

U kunt in dat geval een sleutel intoetsen. Deze wordt onder de QR-code weergegeven. Zie hieronder voor een voorbeeld van het scherm. Ga in uw telefoon naar de Google Authenticator app en kies voor een ‘Handmatige invoer’. Voer bij account clienten1ma.viadesk.com in en bij sleutel de sleutel die in beeld staat onder de QR-code.

Hoe log ik na de installatie/ koppeling in?

U voert eerst de gebruikersnaam en het wachtwoord in. Vervolgens opent u de Google Authenticator app en typt u de 6-cijferige code die in de app wordt weergegeven in Viadesk. Dat is alles!

Mijn telefoon geeft steeds aan dat ik te laat ben met het invoeren van de code. Wat moet ik doen?

Waarschijnlijk maakt u gebruik van een Android toestel. Het kan zijn dat de tijd niet juist is gesynchroniseerd. Hieronder leest u wat u kunt doen.

  1. Ga naar het hoofdmenu in de Google Authenticator-app.
  2. Tik op Meer  Instellingen.
  3. Tik op Tijdcorrectie voor codes.
  4. Tik op Nu synchroniseren.

Op het volgende scherm bevestigt de app dat de tijd is gesynchroniseerd. De verificatiecodes moeten nu werken. De synchronisatie is alleen van toepassing op de interne tijd van de Google Authenticator-app en de instellingen bij ‘Datum en tijd’ op het apparaat worden niet gewijzigd.

Ik heb een nieuwe telefoon. Hoe koppel ik mijn telefoon nogmaals aan Viadesk?

U heeft de Google Authenticator app nodig op het nieuwe toestel. Neem hiervoor contact op met het secretariaat. Zij kunnen ervoor zorgen dat het scherm met de QR-code nogmaals getoond wordt. Door dit te scannen kan de telefoon nogmaals worden gekoppeld.

Ik kan zonder Google app inloggen, hoe kan dat?

Waarschijnlijk bent u voor 1 januari 2019 ingelogd in Viadesk en bent u in tussentijd niet meer uitgelogd en heeft u de browser open laten staan. Als u de browser nu sluit en weer opent of uitlogt uit Viadesk, dient u opnieuw in te loggen met de app.

Ik krijg een 403-melding als ik de app open. Wat moet ik doen?

Waarschijnlijk heeft u de verkeerde app gedownload: de Viadesk app in plaats van de Google Authenticator app. Download de Google Authenticator app om gebruik te kunnen maken van het account in Viadesk.

Wat is het verschil tussen Viadesk en Zivver?

We gebruiken Zivver voor het beveiligd e-mailen van documenten. In Viadesk kunt u het gehele dossier inzien.

Is er een alternatief als ik geen app wil installeren op mijn telefoon?

Indien u geen app wilt installeren, kunt u helaas geen gebruik maken van Viadesk. We kunnen dan via beveiligd e-mailen de documenten opsturen. We kunnen eventueel ook de documenten per post opsturen. 

Voor bedrijven: Kan ik de Google Authenticator app koppelen aan meerdere telefoons?

Indien een collega in een bepaald dossier wil meekijken, kunnen wij de collega toegang geven tot dat dossier. Deze collega dient dan zelf ook de app te installeren op de mobiele telefoon.